استخر، سونا و جکوزی

محاسبات سر انگشتی استخر

محاسبات استخر

برای ساخت استخر نیاز به محاسبات مهندسی در قسمت‌های مختلف سازه، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی ، سیستم‌های فیلتراسیون و تصفیه آب و مواردی از این دست است. این محاسبات برای هر استخر باید به طور اختصاصی و توسط مهندسین ذیربط انجام شود ولی ما در این مقاله قصد داریم به صورت عمومی موارد ابتدایی در محاسبات ساخت استخر را برای شما عزیزان به صورت سر انگشتی وقابل فهم برای عموم بیان کنیم.

  • به طور سرانگشتی برای تامین شرایط آسایش افراد در داخل استخر مساحت کاسه استخربر اساس تعداد افرادی که قرار است به طور هم زمان در آن شنا کنند به اعضای هرنفر حداقل ۴ و نیم متر مربع در نظر گرفته شود.
  • مساحت مورد نیاز برای اجرای سیستم تسویه آب استخر بین ۱۵ تا ۳۰ درصد از مساحت کاسه استخر است.
  • به طور سرانگشتی شدت روشنایی جایگاه تماشاگران باید به اندازه ۱۵ درصد شدت روشنایی متوسط دوربین در نظر گرفته شود.
  • به منظور جلوگیری از انشار رطوبت و ترکیبات کلر دار مورد استفاده در استخر ها این مناطق باید در مقایسه با مناطق مجاور به درفشار منفی بین ۱۵ تا ۴۰ پاسکال نگه داشته شود تمامی سطوح مرتبط با خارج مانند پنجره ها و تمای بخش هایی از فضای داخل که مستعد تقطیر بخار آب هستند باید درمعرض جریان هوای رفت قرار داشته باشند. به طور سر انگشتی هوای رفت به ازای هر متر مربع از سطح پنجره باید ۵۵ تا ۷۳ متر مکعب در نظر گرفته شود.
  • به طور سرانگشتی با ورود هرنفر به داخل استخر حدود ۵۷ لیتر آب جابه جا می شود که این رقم برای افراد بالغ و کودکان مقدار متوسطی به شمار می رود، اما در قسمت کم عمق معمولا نیمی از بدن شناگران بیرون از آب است در حالی که در قسمت عمیق تمام بدن به استثنای سر در داخل آب قرار دارد.
  • اضافه کردن مواد قلیایی مانند کربنات کلسیم به آب موجب افزایش مقدار ph وکاهش خاصیت اسیدی آن می شود افزودن اسید هایی مانند اسید هیدروکلریک به آن موجب کاهش ph واسیدی شدن آن می شود برای کاهش ph آب به میزان ۰/۱ تا ۰/۳ به اعضای هر ۱۰هزار لیتر آب استخر ۱۰۰ میلی لیتر اسید هیدرو کلریک را آب اضافه کنید

 



 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *